Eftermiddagshold

Praktiske links

Lydfiler og opgaver til Puls 1
Lydfiler og opgaver til Puls 2
Memrise-kurser for begyndere
Verbeliste
Grammatikopgaver
Meta-sprog
Ordbogen.com (bedre end Google Translate) – login med UNI-login!

Find mig på facebook.

Lektier

Du skal lave lektierne før undervisningen.

Torsdag d. 3. januar

  • Lav resten af opgaverne i julekompendiet (se mail).
  • Kig på første kapitel i Puls 2 (se mail).
  • Læs en god bog (fra biblioteket eller online)
  • Se en god, dansk film eller tv-serie (fx på Netflix (mange af mine kursister siger, at tv-serien “Rita” er rigtig god) eller på dr.dk/tv).
  • Vil du gerne lære dansk hver dag i juleferien?
    Lav de 12 lektioner og alle opgaverne på https://danskherognu.dk/

Torsdag d. 20. december

  • Online: Opgave 13-20. Opgave 13-14 handler om førnutid, og resten af opgaverne handler om Tanya og Issa. Skriv nøgleord om de to personer på side 111 i bogen, så vi kan snakke om dem i klassen på torsdag.
  • Online: Lav test 7
  • Forbered et oplæg baseret på en af boksene på side 111. I må selv vælge, hvilket oplæg I vil lave. Begynd gerne oplægget med ”Jeg vil gerne fortælle om …” (Anderson, Chui og Carlos kan sende det som lydfil til mig på mail).
  • Online: Lav opgave 1-3 (i Puls 2! 😀 )

Tirsdag d. 18. december

  • Skriv 8 sætninger med tidsudtrykkene nederst på side 106. Brug førnutid eller datid på en passende måde. Send sætningerne til mig inden mandag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Lav udtaleopgaverne om endelserne ”-ede” og ”-et” på side 107 igen. Du kan lytte til lydfilen her.
  • Lav opgave 7 i bogen: Minioplæg
    • Læs en af teksterne, og forbered (prepare) et minioplæg på ca. 1 minut, hvor I (som minimum) svarer på spørgsmålene i opgave 7. Begynd oplægget med ”Jeg vil gerne fortælle om …”
    • Tekst 1: Palm, Bipina
    • Tekst 2: Marchelly, Sofia
    • Tekst 3: Bhawana, Misbah
    • Tekst 4: Puspan, Tamer
    • (Carlos, Anderson og Chui: Læs en af teksterne, og send mig et oplæg som lydfil. I kan optage (record) det på jeres telefon.)
  • Skriv en tekst om din hobby. Send teksten til mig inden mandag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • BONUS: Opgaver om “man”.

Torsdag d. 13. december

  • Opgave 5 i bogen: Læs teksten, og oversæt de ord, som du ikke forstår. Brug gerne ordbogen.com.
    • Skriv 8 spørgsmål om teksten. Brug alle hv-ordene i boksen på side 105. Send spørgsmålene til mig inden onsdag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Læs hele denne artikel om verber (igen), og sørg for (make sure) at læse afsnittene om datid og førnutid grundigt (thoroughly).
  • Læs om forskellen på datid og førnutid på side 115 i bogen.
  • Online: Lav opgave 8-12.
  • Lav disse lytteøvelser: Frederik og Mette + Frederik er syg. Det er en ny hjemmeside, som vi ikke har brugt før. Der er 12 lektioner med gratis danskundervisning, og det kan være en god måde at øve dansk hen over julen.
  • BONUS: Læs denne artikel om adjektiver.

Tirsdag d. 11. december

  • Lav opgaverne i den grønne udtale-boks på side 101: [a:], [a] eller [α]? Lydfilen er her.
  • Lav opgave 2 i bogen: Sorter tidsudtrykkene i fortid (past), fremtid (future) og generelt (general).
  • Lav opgave 3 i bogen: Lyt til lydfilen og skriv de tidsudtryk, der mangler.
  • Lav opgave 4 i bogen: Læs teksten ”Min krop er mit lærred”, og svar på spørgsmålene.
  • Online: Lav Test 6
  • Online: Lav opgave 1-7

Torsdag d. 6. december

  • Lyt til lydfilen fra opgave 14, og skriv de ord, der mangler, i dette dokument.
  • Online: Opgave 16-19.
  • Svar på spørgsmålene om Per på side 97 i bogen.
  • Skriv et postkort:
    • Du er på ferie med din familie, og skriver til din danske ven Peter. Du kan fx skrive:
      • hvor du er henne
      • hvad du laver
      • hvordan vejret er
    • Du skal indlede og afslutte postkortet på en passende måde.
      Send dit ”postkort” til mig på ad@ucplus.dk inden onsdag kl. 16:00.
  • Forbered et mundtligt oplæg på 1½ minut baseret på spørgsmålene i ”Emne til modultest”-boksen på side 98. (Prepare an oral presentation of 1½ minutes based on the questions in the “Emne til modultest” box on page 98).
  • BONUS: Julekalender for små børn på dr.dk (let dansk)

Tirsdag d. 4. december

  • Vælg den rigtige præposition i denne opgave.
  • Læs dette dokument.
  • Online: Lav opgave 13-15.
  • Lav opgave 8 i bogen: Skriv datoerne med formatet ”DAG/MÅNED-ÅR”, fx ”27/12-2018” (syvogtyvende i tolvte, to tusind og atten.)
  • Lav opgave 11 i bogen. Skriv ordet ved den rigtige præposition, fx ”på cafe” og ”i skoven”.
  • Læs de to postkort i opgave 13, og skriv fem spørgsmål om postkortene. Send spørgsmålene til mig på ad@ucplus.dk inden mandag kl. 16:00.
  • Julekalender på dr.dk: 1. (første) afsnit + 2. (andet) afsnit (Klik på [=] for at få undertekster (subtitles))

Torsdag d. 29. november

  • Online: Lav opgave 7-11.
  • Lav en dictogloss selv:
    • Lyt til lydfilen fra opgave 6 tre gange, mens (while) du tager noter.
    • Skriv en tekst baseret på dine noter. Du skal ikke lytte og pause lydfilen, mens (while) du skriver. Du skal bruge dine noter (use your notes) og selv formulere sætningerne (and formulate the sentences yourself).
      Send din tekst til mig senest onsdag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Lav opgave 7 i bogen: Læs teksten “Ruths vinterferie”, og lyt til lydfilen. Der er 10 fejl i teksten. Find fejlene.
  • Se en den lokale vejrudsigt for Region Hovedstaden.

Tirsdag d. 27. november

  • Online: Lav test 5.
  • Lav opgave 2 på side 87. Brug ordbogen.com.
  • Lav opgave 3 på side 87-88. Skriv de ord der passer til billederne på side 88.
  • Læs teksten på side 89, og skriv 8 sætninger om vejr og årstider i Danmark. Du skal skrive 4 sætninger, der passer (which are true), og 4 sætninger der ikke passer (which are untrue). Send sætningerne til mig på mail inden mandag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Online: Lav opgave 1-6.
  • Se en vejrudsigt på 10 minutter.

Torsdag d. 22. november

  • Lav opgave 16 i bogen. Lyt og skrive de ord, der mangler. Du kan finde lydfilen her.
    Øv dialogen, så du kan læse den højt med flot udtale på torsdag.
  • Lav opgave 18-22
  • Lav opgave 17 i bogen. Slå ord, som du ikke forstår, op, og match butikkerne med billederne. Brug com.
  • Skriv fem hv-spørgsmål og fem ja/nej-spørgsmål til billedet om Heidi på side 85. Send dem til mig inden onsdag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Svar på spørgsmålene i boksen ”Emne til modultest” på side 85, og send svarene til mig inden kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.

Tirsdag d. 20. november

  • Lav opgave 10: Lyt, og skriv teksten. I kan finde lydfilen her. Send teksten til mig på ad@ucplus.dk inden mandag kl. 16:00.
  • Lav resten af opgave 12 på side 80: Lyt, og sæt kryds ved det rigtige svar. I kan finde lydfilen her.
  • Opgave 13: Lyt, og find 8 fejl i opskriften (the recipe).
    • Skriv spørgsmål til opskriften med ”hvor mange” eller ”hvor meget”. Brug strukturen ”Hvor mange/meget X skal man bruge?” Send spørgsmålene til mig på ad@ucplus.dk inden mandag kl. 16:00.
      • Eksempler:
        Hvor mange champignon skal man bruge?
        Hvor mange porre skal man bruge?
        Hvor meget olie skal man bruge?
        Hvor meget mælk skal man bruge?
  • Online: Lav opgave 14-17.
  • Lav denne opgave om tællelige og utællelige substantiver på dansk. Husk at trykke ”next”.
  • BONUS: Se denne playliste med seks videoer om dansk udtale.

Torsdag d. 15. november

  • Læs teksterne i opgave 8 på side 75-76, og slå ord op, som du ikke forstår (and look up the words you don’t understand). Brug ordbogen.com. I kan også lytte til teksterne her.
  • Online: Se videoen ”Tryk i ord”, og lav opgave 5-13.
  • Skriv en tekst om, hvad man typisk spiser om morgenen, midt på dagen og om aftenen i de lande, I kommer fra. Skriv minimum 50 ord. (Dobbelttjek alle verber!) Send teksten til mig på mail inden onsdag kl. 16:00: ad@ucplus.dk
  • Lav opgaven 11 på side 78: Verdens sundeste lande. Lyt, og skriv de ord, der mangler. I kan finde lydfilen her.

Tirsdag d. 13. november (Husk, at undervisningen er i Nørregade 33!)

  • Nederst på side 72: Svar på de seks spørgsmål, OG skriv selv 4 ja/nej-spørgsmål.
  • Opgave 6 på side 73:
    • Understreg alle verberne i nutid (og kun i nutid) i teksten Hjemme hos familien Kurtik på side  72.
    • Bøj verberne i dette skema, og øv dig på dem (and practice so that you know them in all forms).
  • Lav opgave 1-4 online.

Torsdag den 8. november

  • Nederst side 72: Svar på de seks spørgsmål

Tirsdag den 6. november

  • Udtale side 69: Lyt, gentag og sæt tryk. Du finder lyden her.
  • Udtale side 70: Reduktion: Du finder lyden her.
  • Opgave 3 side 70: Dialog: Lyt og skriv de ord der mangler. Du finder lyden her.

Torsdag den 1. november 

  • Forbered at fortælle om din bolig. Brug adjektiver og fortæl gerne noget om din bolig, som du synes rigtig godt om.
  • Online: Lav test 4. Du finder den her.

Tirsdag den 30. oktober 

  • Online: opgave 8, 9 og 10 om adjektiver. Du finder opgaverne her.
  • Opgave 16 Skriveopgave: Fortæl om din bolig.

Torsdag den 25. oktober

  • Find modalverberne i teksten “Sara søger bolig” side 61-62, skriv v1 under modalverbet og v2 under infinitiven. Skriv 8 sætninger med modalverberne.
  • Find også sætninger med inversion i “Sara søger bolig.”
  • Online: Opgave 7 Inversion. Du finder den her.

Husk: På torsdag den 25. oktober mødes vi i Nørregade 33, 2.sal.

Tirsdag den 23. oktober 

  • Understreg substantiverne i teksten “Mormors kolonihavehus” side 56, og skriv dem ind i skemaet på side 57. Arbejde videre med substantiver online. Du finder opgaverne substantiver 1-5 her .
  • Lave læseforståelsen “Sara søger bolig” side 60-61 og indsæt verberne i boksen på side 60 i teksten på side 61. Skriv 8 spørgsmål om teksten.

Torsdag d. 18. oktober

  • Online: Se videoen ”Mit bryllup”, og lav opgave 22-25 fra emnet ”Familie”.
  • Lav test 3.
  • Læs om substantiver her, og lav denne opgave.
  • Online: Lav opgave 1 fra emnet ”Bolig.
  • Læs teksten ”Mormors kolonihavehus” på side 56, og slå ord op, som du ikke forstår (look up the words that you don’t understand).

Tirsdag d. 16. oktober

  • Opgave 15: Lyt til teksten, og skriv en diktat. Send teksten til mig senest mandag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Læs teksten ”Familieliv i Danmark”, og tjek jeres svar i opgave 16.
  • Online: Lav opgave 16-21 om datid og spørgsmål.
  • Dem, der (those who) skal til modultest på tirsdag: Send mig jeres tre oplæg (presentations), hvis I vil have feedback. 🙂

Torsdag d. 11. oktober

  • Lav opgave 12 på side 46: Skriv om din familie. Send teksten til mig på mail inden onsdag kl. 16:00.
  • Lav opgave 13 på side 47: Lyt til historierne, og skriv nøgleord om de tre par, der (the three couples who) er på billederne, så du kan svare på spørgsmålene: Hvem er sammen med hvem? Hvor kommer de fra? Hvordan/hvor mødte de hinanden? Hvor længe har de været sammen?
    • Øv dig på (practice) at fortælle om parrene ud fra (based on) ”SPROGHJÆLP”-boksen på side 48. I skal snakke sammen om parrene på torsdag.
  • Sorter verberne fra opgave 14 på side 48 i gruppe 1, gruppe 2 og gruppe 3 (I skal ikke lave resten af opgave 14, men kun sortere verberne i grupper).
  • Dem, der (Those who) skal til modultest: Send mig en mail med overskrifterne (the headlines) for dine tre emner til den mundtlige test.
    • Hvad vi lavede i dag:
      • Vi arbejdede med side 47-50.

Tirsdag d. 9. oktober 

  • Opgave 9 side 44. Dialog: Indsæt pronominer. Lyt til dialogen og indsæt pronominerne på de tomme pladser. Du finder lyden her.
  • Skriv 5 hv-spørgsmål og 5 ja/nej spørgsmål til Helene og Kamals dialog, som du kan stille i klassen på tirsdag.
  • Online: opgave 4-8: Ordforråd, spørgsmål og udtale af R. Du kan logge ind til opgaverne her.

Torsdag d. 4. oktober

  • Lyt til ordforråd 1,2 og 3
  • Opgave 4 side 40: Grammatik. Skriv substantiverne ind i gruppe 1, 2, 3 og 4. Brug ordbogen.
  • Læs læseforståelsen på side 42 og skriv 10 spørgsmål om teksten.

Tirsdag d. 2. oktober

  • Skriv en tekst om, hvordan din hverdag typisk ser ud (looks like). Hvad laver du normalt mandag til fredag? Hvad laver du normalt i weekenden? Send den til mig inden mandag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Lav opgave 1 på side 36. Skriv ordene fra boksen under den rigtige kategori: hunkøn (female), hankøn (male) eller begge køn (both genders).
  • Lyt, og skriv de vokaler, der mangler (that are missing) i den grønne boks på side 37. Lyt her.

Torsdag d. 25. september

  • Online: Se videoen ”Familien Rosendal”, og lav opgave 21-26.
  • Skriv denne tekst i datid, og send den til mig inden onsdag kl. 16:00.
    • Det er torsdag morgen. Klokken er kvart i syv, og Alessandra vågner. Hun er træt, så hun står først op klokken syv. Hendes kæreste kommer ud af badet, og han laver kaffe. Alessandra børster tænder, går i bad og tager tøj på. Så spiser hun morgenmad, og klokken halv ni cykler hun på arbejde. Hun underviser fra klokken ni til klokken fem minutter over halv elleve og fra klokken kvart over tolv til klokken ti minutter i tre. Derefter cykler hun ind til byen. På vej ind til kontoret køber hun frokost i 7-eleven. Hun er ikke så sund. På kontoret kopierer hun materiale til sit aftenhold, og fra klokken fem til klokken fem minutter over halv otte underviser hun igen. Derefter cykler hun hjem, og på vej hjem ringer hun til sin kæreste og siger, at hun snart kommer hjem. Han laver aftensmad til hende hver tirsdag, onsdag og torsdag aften, for han er verdens bedste kæreste.
  • Lav test 2.
  • Forbered (prepare) et oplæg (a presentation) om din hverdag her i Danmark:
    • Hvad laver du om morgenen/om formiddagen?
    • Hvad laver du om eftermiddagen/om aftenen?
    • Hvad laver du i weekenden?
  • Husk: Vi skal på tur til biblioteket på torsdag, så det er vigtigt, at I kommer til tiden. 🙂

Tirsdag d. 25. september

  • Skriv spørgsmål med hv-ord på side 33.
  • Understreg (underline) alle verberne i teksten ”Lanis liv i Danmark” på side 29.
  • Lyt til historien om Familien Kuhns aften igen, og skriv hele teksten. Send teksten til mig på ad@ucplus.dk inden mandag kl. 16:00.
  • Bøj alle disse verber i nutid og datid (conjugate all these verbs in the present and past tense). Send listen til mig på ad@ucplus.dk inden mandag kl. 16:00.
    • at læse
    • at købe
    • at vaske
    • at gå
    • at lave
    • at børste
    • at gøre
    • at bruge
    • at stå
    • at se
    • at besøge
    • at tage
    • at dække
    • at lege
    • at barbere (sig)
    • at slappe (af)
  • Hvad vi lavede i dag:
    • Vi arbejdede med verber i datid, og vi repeterede kapitlet.

Torsdag d. 20. september

  • Skriv en tekst om din hverdag. Brug tidsudtryk og inversion! Send teksten til mig senest (latest) onsdag kl. 16:00 på ad@ucplus.dk.
  • Lyt til historien (the story) om Familien Kuhns aften på side 31.
    • Sæt kryds i skemaet.
    • Skriv nøgleord ud for tidsudtrykkene i boksen.
  • Læs denne (this) artikel om verber på dansk, og lav alle opgaverne.
  • (I mentioned this Facebook group to some of you. It’s a great place to ask questions about Danish and learn the language with other learners.)
    • Hvad vi lavede i klassen i dag:
      • Side 31-34.

Tirsdag d. 18. september

    • Online: Lav opgave 10-15 om faste udtryk, vokaler og inversion. 
    • Læs dette dokument om ordstilling (word order) på dansk.
      • You can find more exercises about word order on this page.
  • Læs teksten ”Lanis liv i Danmark” på side 29, og svar på otte spørgsmål. Du kan også lytte til teksten her Lav selv fire spørgsmål til teksten.
      • Hvad vi lavede i klassen i dag:
        • Opgave 10 + 11.

Torsdag d. 13. september

  • Online: Se videoen ”Hvad er klokken?”, og lav opgave 5-9 om klokken og gøremål.
  • Lav opgave 6 på side 25. Find lydfilen her.
  • Lav opgave 8 på side 27.
  • Lær tidsudtrykkene fra den blå boks på side 25 og alle gøremålene på side 26.
    • Hvad vi lavede i klassen i dag:
      • Inversion (SVA + VS + AVS)
      • Opgave 8 +9
      • Vokaler på side 28.

Tirsdag d. 11. september

  • Watch these videos about possession and possessive pronouns: Video 1 + video 2.
  • Online: Lav opgave 1-4 om substantiver og pronominer.
  • Lær de possessive pronominer. You can use this song and listen to the melody here.
  • Lær de nye ord på side 22. (Learn the new words on page 22).
  • Opgave 3 på side 24.
  • Slå disse ord op, og tjek, om de er ”en” eller ”et”. Send listen til mig på ad@ucplus.dk. (Look up these words and check whether they are ”en” or “et”. Send the list to me.)
    • Flaske
    • Bord
    • Kop
    • Cykel
    • Hus
    • Skole
    • Telefon
    • Bil
      • What we did in class today:
        • Opgave 3, 4, 5 og 7.

Torsdag d. 6. september

  • Online: Se videoen ”Eva, Alvin og Simone” og lav opgave 28-30.
  • Lav test 1.
  • Prepare a presentation (1-2 minutes) in which you talk about yourself. Find inspiration in the chapter and use what you’ve learned! You should not write a full manuscript, but please write down some keywords to help yourself for when you need to give the presentation on Thursday.

Tirsdag d. 4. september

  • Lær tallene fra 1 til 100 (Learn the numbers from 1 to 100).
  • Online: Lav opgave 24-27 (Tal 1-4)
  • Opgave 21: Læs teksterne, og udfyld skemaet. (Read the texts and fill out the table.)
    On Tuesday, you will ask each other for the information in the table. You can listen to the text online if you are unsure about the pronunciation.
  • Skriv en tekst om dig selv (Write a text about yourself). Use the text about Frede on page 11 as inspiration, and work with what you’ve learned.
    Send teksten til  mig på mail: ad@ucplus.dk.

Torsdag d. 30. august

  • Online: Opgave 18-23
  • Do this exercise about the elements of a Danish main clause.
  • Skriv 10 sætninger om personerne fra opgave 13. Send dem til mig på mail: ad@ucplus.dk.
  • Skriv 10 hv-spørgsmål og 10 ja/nej-spørgsmål. Send dem til mig på mail: ad@ucplus.dk.
  • Opgave 19: Diktat. Lyt, og skriv teksten. Send teksten til mig på mail: ad@ucplus.dk.

Tirsdag d. 28. august

  • Puls online: Lav opgave 12-17. (SVA-ordstilling: opgave 12-13, Udtale af D: opgave 14-15, sproghandlinger: opgave 16-17)
  • Lav opgave 10 i bogen. Try to match the expressions yourself first, and, when you feel confident about your answers, check the sound file online.
  • Practice the pronunciation of “hårdt d” (hard d), “blødt d” (soft d) and “stumt d” (silent d).
  • Practice reading the text about Frede out loud (opgave 9 / side 11).

Torsdag d. 23. august

  • Lav opgave 5 i bogen (Do exercise 5 in the book).
  • Lav opgave 6 i bogen. Find lydfilen her. (Find the sound file here.)
  • Puls online: Lav opgave 1-11
  • Skriv en tekst om holdet (50 ord), og send teksten til mig: ad@ucplus.dk
    Write a text about the class (50 words), and send the text to me: ad@ucplus.dk 
  • Læs (read) teksten “Frede fra Haderslev” på side (page) 11, og skriv “F” eller “R” ved de 8 sætninger øverst på siden (and write “F” or “R” next to the 8 sentences on the top of the page).

Lukket for kommentarer.